OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL (FAQ)

Den dag du opretter en bruger på AARHUSbolig kaldes for din opskrivningsdato/tilmeldingsdato. Du skal være fyldt 15 år for kunne oprette en bruger.

      LIDT OM VENTELISTEPRINCIPPER

  • Kan det betale sig at oprette en bruger, hvis jeg ikke skal bruge en bolig lige nu? Ja, det kan det godt. Nogle af vores afdelinger har meget lange ventelister og hvis du ønsker en bolig her, så kræver det en gammel tilmeldingsdato.

  • Skal jeg så være aktiv eller i bero?  Ønsker du at søge en bolig skal du være AKTIVT søgende og tilføje de ønskede boliger til din venteliste. Du vil blive placeret på ventelisten efter din tilmeldingsdato, helt automatisk. Ønsker du ikke at søge en bolig lige nu, kan du roligt stille dig i BERODu vil altid blive placeret på ventelisten efter din tilmeldingsdato, den dag du gør dig aktivt søgende.

  • Skal jeg vælge afdelinger med det samme? Det behøver du ikke – Du vil altid komme på ventelisten efter din opskrivningsdato, når du en dag ønsker at søge.

  • Min ventelisteplacering går op og ned – hvorfor? Kommer en bruger med en ældre tilmeldingsdato og gør sig aktiv, vil de skubbe dig et nummer længere tilbage. For det er altid tilmeldingsdatoen der tæller.

 

       Hvorfor har jeg to ventelisteplaceringer? 

       Der er to ventelister i AARHUSbolig samarbejdet.

  1. Den ene venteliste er udelukkende beregnet ud fra din tilmeldingsdato. 

  2. På den anden venteliste har bolighavendeDu er bolighavende, når du opfylder alle disse kriterier: 1) du har personligt fået boligen, via dit brugernummer i AARHUSbolig, via anvisning fra Kommunen eller ved en godkendt overdragelse. 2) du har underskrevet en gyldig lejekontrakt med en af boligorganisationerne. 3) du har boet i boligen i minimum 1 år. 4) boligen du bor i er uopsagt. For ungdomsboliger tildeles beboerfortrinsretten kun til den ene lejer, der står øverst på lejekontrakten. i den pågældende boligorganisation fortrinsret (intern oprykningsret). Det vil sige, at har du en bolig i en boligorganisation, vil du have en fortrinsret efter du har boet i den pågældende bolig i et år. 

 

Hvornår ved jeg om en bolig, der bliver tilbudt, er tildelt efter intern eller ekstern ventelisteplacering? 

Det er meget lige fordelt. Når der bliver opsagt en bolig i en afdeling som bliver tilbudt udelukkende efter opskrivningsdato, vil den næste blive tilbudt efter at bolighavendeDu er bolighavende, når du opfylder alle disse kriterier: 1) du har personligt fået boligen, via dit brugernummer i AARHUSbolig, via anvisning fra Kommunen eller ved en godkendt overdragelse. 2) du har underskrevet en gyldig lejekontrakt med en af boligorganisationerne. 3) du har boet i boligen i minimum 1 år. 4) boligen du bor i er uopsagt. For ungdomsboliger tildeles beboerfortrinsretten kun til den ene lejer, der står øverst på lejekontrakten. har fortrinsret.

Hvornår kan jeg så få en bolig? 

Vi vil så gerne kunne svare dig præcist, men det er rigtig svært. Vi har på din ventelisteplacering – altså hvis du er aktivt søgende – udregnet en flytteprocent. Den kan give et lille fingerpeg om, hvornår du kan forvente et boligtilbud. 

 

LIDT OM MEDLEMSKAB AF AARHUSBOLIG

Det koster årligt kr. 100 at være med; Hvert år skal du betale kr. 100 hvis du vil bevare din tilmeldingsdato. Der vil blive sendt en opkrævning ud til dig – og en påmindelse. Glemmer du det alligevel, vil du blive slettet og skal starte forfra. HUSK at opdatere dine kontaktoplysninger, da vi får ikke får disse oplysninger andre steder fra.

Får I automatisk mine oplysninger når jeg ændrer adresse, mail, navn eller telefonnummer? 

Nej. Det gør vi ikke. Derfor er det vigtigt at opdatere oplysninger så snart de ændrer sig. Send en mail til aarhusbolig for at få ændret dine oplysninger. Husk at det er dit ansvar, at vi har de rigtige oplysninger registreret på din bruger.

 

E-tilbud eller E-tilbud+   hvad skal jeg vælge?

E-tilbud - Vi sender udelukkende besked om tilbud på sms eller mail – eller begge dele, det bestemmer du selv. Du er også velkommen til at ringe til de forskellige boligorganisationer, for at få gode råd og vejledning om deres forskellige afdelinger.

E-tilbud+ - Har du svært ved hjemmesiden og har brug for ekstra hjælp til at tilføje boliger på din venteliste. Så kalder vi det for E-tilbud+ Det koster ekstra kr. 100 og bliver opkrævet sammen med ventelistegebyret.   Du vil stadigvæk få besked på sms eller mail, men du kan kontakte os for at høre, hvad vi har sendt til dig.

 

UDMELDELSE OG SLETNING

Jeg vil gerne udmeldes, hvad gør jeg? Ønsker du at udmelde dig af AARHUSbolig, skal du gøre det på mail – du kan skrive til en hvilken som helst boligorganisation. – Husk at oplyse dit brugernummer.

Jeg har mistet min plads på ventelisten? Betaler du det årlige gebyr for sent eller glemmer du helt at betale, bliver du slettet på ventelisten. Vi sletter dig dog først efter vi har sendt en opkrævning og en påmindelse i form af en rykker – og som en ekstra service, en påmindelsesmail, hvis du har valgt det.

Har du nogle spørgsmål til din sletning på ventelisten kan du skrive en mail til aarhusbolig@alboa.dkDu kan i travle perioder forvente 4-8 ugers svar tid.

  1.     Du skal oplyse dit brugernummer i mailen ellers vil mailen ikke blive besvaret.

 

Alternate Text
Til top